Mutyi hozadéka

2015.07.03 20:26

A dohányért is megy a harc

Ma, 11:42

Szinte naponta vesz újabb fordulatokat a kormány és a dohány lobbi háborúja, mióta Lázár János bejelentette, hogy eldőlt a központi trafikellátó sorsa. A miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a Philip Morris feljelentése nyomán három eljárás is zajlik Magyarország ellen Brüsszelben, és blöffnek nevezte a pályáztatásból "kifelejtett" dohányipari nagyvállalatok tízszeres koncessziós díjjal operáló ajánlatát. A dohánygyárak viszont megalapozott ajánlatról és államosításról beszélnek.

Lázár János június elején jelentette be, hogy november 1-jétől a British American Tobacco (BAT) és a Tabán Trafik Zrt. végzi a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat, mivel a karácsonykor megnyílt lehetőségre e két cég reagált közös ajánlattal. Orbán Viktor miniszterelnök ezt követően felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy évi 600 millió forint koncessziós díj fejében kössön velük szerződést. A koncesszió 20 évre szól, a díjat 2021-ig fokozatosan vezetik be, iparűzési adót nem kell fizetniük. A központi trafikellátó minden hazai dohánytermék-nagykereskedővel köteles lesz szerződést kötni, akik a továbbiakban egy trafikot sem szolgálhatnak ki.

Közeliek

Orbán Viktor nem hivatalos tanácsadójának, Habony Árpád londoni cégének ügyvezetője, Lánczi Tamás, a Századvég vezető elemzője nem sokkal a miniszterelnök döntését megelőzően lett a BAT felügyelőbizottságának tagja.

Az Országos Dohányboltellátó Kft.-t csak két nappal azután jegyezte be a Cégbíróság, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter elfogadta a BAT és a Tabán Trafik Zrt. ajánlatát.

A kft tulajdonosi szerkezetét tanulmányozva feltűnhet, hogy a BAT mellett az a Continental Dohányipari Csoport jegyzi, amelyet a hódmezővásárhelyi illetőségű Sánta János vezet. A Lázár János szűkebb köréhez sorolt vállalkozó részt vett a trafiktörvény megírásában, és a hvg.hu értesülései szerint több száz dohánybolt került az érdekeltségi körébe.

A "dohánytörvény" a nyilvános koncessziós pályázat kihagyását azzal a feltétellel teszi lehetővé, hogy a szerződést úgynevezett megbízható dohánykereskedő személlyel vagy az ő többségi tulajdonában álló társasággal kössék.

Ezért történt, hogy a pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok - az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. - közös közleményben nevezték "átláthatatlan és diszkriminatív" eljárásnak a trafikellátók kiválasztását. Szerintük lezajlott a dohánytermékek nagykereskedelmének államosítása, a minimális állami koncessziós díj pedig a magyar adófizetőket károsítja meg. Emellett azt kifogásolják, hogy a magyar kormány jogellenes állami támogatásban kívánja részesíteni a győztes konzorciumot és tisztességtelen versenyelőnyhöz is juttatja.

Egy visszautasíthatatlan ajánlat?

Pár nap gondolkodás után az ügyben vesztes dohányforgalmazók az Imperial Tobacco Magyarország Kft. nevében ajánlatot nyújtottak be a kormánynak a központi dohányellátó disztribúciós feladatainak elvégzésére.

A három cég évente lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat vállalt,
és egy olyan, az iparági szereplőktől független logisztikai szolgáltató vegyesvállalat felállítására tesz javaslatot, amely nyitott minden, "magyarországi dohánypiacon működő gyártó és dohányimportőr számára".

Lázár közbelép

Ennél a pontnál kapcsolódott be a vitába Lázár János, és a Kormányinfón nevesítette a témában legádázabb ellenfelüket, a Philip Morris-t. Szerinte a cég három éve folytat szisztematikus harcot a dohányzáscsökkentő kormányzati lépések ellen.

Mára ott tartunk, hogy a Philip Morris feljelentése alapján három eljárás is folyamatban van Brüsszelben Magyarország ellen, s ebből kettőben már most látszik, hogy kötelezettségszegési eljárás lesz.
Lázár a nagy dohánygyártó cégekre kiszabott különadónak, az úgynevezett egészségügyi hozzájárulásnak tudja be a Philip Morris barátságtalan lépését. (Esetükben ez az összeg a 2014-es évre mintegy 6,4 milliárd forint). Márpedig ha Brüsszel nem kaszálja el az adónemet, akkor a tőlük származó adóbevétel lesz a fedezete egy Budapesten megvalósuló új korház projektnek. "Ahhoz képest, hogy hány ember hal meg hazánkban dohányzás következtében, ez még egy méltányos különadónak számít" - érvelt a miniszterelnökséget vezető miniszter, és blöffnek nevezte a dohányipari nagyvállalatok által a kormánynak benyújtott ajánlatot. 

"Tulajdonképpen a Philip Morris-tól vesszük el a pénzt és adjuk oda a trafikosoknak, ez kétségtelenül így van" - magyarázta a miniszter az új rendszer lényegét, és kiemelte, hogy a trafikellátó úgy hagy a trafikosoknál nagyjából havi 50-100 ezer forinttal több bevételt, hogy abban egy fillér költségvetési pénz sincs.

Ezt követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium úgy találta, hogy az Imperial Tobacco Magyarország Kft. dohánykiskereskedelmi-ellátási feladatok elvégzésére tett ajánlata nem felel meg a törvényi feltételeknek, ezért elfogadás nélkül kénytelenek azt visszaküldeni az ajánlattevőnek. Miért törvénytelen? Hát mert az ajánlattevő a vállalt 6 milliárdos koncessziós díj mértékét a törvénnyel ellentétes módon korlátozta, vagyis csak akkor tartaná magára nézve kötelezőnek, ha az nem nagyobb, mint a nettó nyereségének 45 százaléka. Ráadásul az ajánlatból nem deríthető ki, hogy az ajánlattevő és annak tulajdonosa valóban átlátható szervezetnek minősül-e, továbbá értelmezhetetlen az ajánlattevő személye is, hiszen a tevékenységet egy külföldi tulajdonú cég, a spanyol Logista elnevezésű társaság látná el.

A három dohányipari nagyvállalat nem érti, hogy volt képes a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kevesebb, mint 24 óra alatt visszautasítani ajánlatukat.

Úgy érzik érdemi elbírálás hiányában újabb diszkrimináció áldozatai és nem kívánnak lemondani a tárgyalásos útról. Az atv.hu számára megküldött nyilatkozatukban hangsúlyozzák: "ajánlatunk valós számításokon alapszik, átgondolt és gazdaságilag megalapozott", ezért kitartanak mellette, és kérik a minisztériumot, hogy vegye azt fontolóra.

Lázár János a legutóbbi kormányinfón beszélt a dohányipari termékek egységes csomagolásának tervéről, amely Ausztráliában már működő gyakorlat, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Írországban pedig most zajlik a bevezetése. A márkajelzések helyett ezentúl a dohányzás káros következményeit ábrázoló fotók jelennének meg. Ausztráliában 12 százalékkal csökkent a dohányzók aránya az egységes csomagolás bevezetése után.
Forrás: atv.hu
Szerző: Szobota Zoltán