Aki komolyan gondolta a katonai hivatást

2017.05.01 17:18

 

Aranykor Kitüntető Cím Bóna Pálnak

2017.04.20 10:03    |    STVN  

A Stefánia Palota Honvéd Kulturális Központjában rendezték meg az elmúlt kedden a forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a Honvédelmi Minisztérium központi ünnepségét, amelyen a tárca a honvédelem ügyét támogató nyugállományú katonák és társadalmi szervezetek tevékenységét köszönte meg. A kitüntetettek sorában volt Bóna Pál kalocsai nyugállományú alezredes is.

A Honvédelmi Minisztérium ünnepségén Vargha Tamás helyettes miniszter, a tárca parlamenti államtitkára köszöntötte a meghívott vendégeket. Beszédében hangsúlyozta, hogy a nemzeti identitásért és öntudatért a magyar nép újra és újra megvívja harcát, ahogyan tette 1956-ban és teszi napjainkban is. „Ma is meg kell küzdenünk érte, s ehhez a küzdelemhez 1848 márciusa mutat példát”, hangzottak szavai, majd az ünnepség az említett elismerések átadásával folytatódott.

bona1_450
 

 

bona2_300Kalocsáról Bóna Pál, ma már nyugállományú, ám a város civil szférájában még mindig igen aktív katonatiszt vehette át az Aranykor Kitüntető Cím bronz fokozatával járó plakettet és díszoklevelet. Mint mondta, derült égből érte a jutalmazás híre, nem sokkal korábban telefonon kapott invitálást a minisztériumból a rendezvényre.

 

– Meglepett ez a dolog, ugyanis utoljára 1988-ban, még aktív állományúként vehettem át magas rangú kitüntetést a Kiváló Szolgálatért Érdemrendet. Ennek már 29 éve, és azóta sem voltam hasonló helyzetben, mostanáig – nyilatkozta szerényen a kitüntetett.

 

– Én hivatásos tiszt voltam, amit komolyan is gondoltam. Hiszek abban, hogy a honvédelem ügye az a nemzet ügye! A rendszerváltással persze átrendeződtek az erőviszo-nyok, de akkor sem tagadtam meg vezérelvemet, miszerint a hon védelme pártszimpátiától függetlenül, mindenkinek fontos kell, hogy legyen. Ettől tettem függővé a munkásságomat és nyugállományba vonulásommal sem szakadtam el tőle – meséli hitvallásáról, majd arról beszélt, az elmúlt esztendőkben mi mindennel töltötte ki visszavonult éveit.

 

bona3_250– Megírtam a helyőrség katonatörténetét, részt vállalok a nyugdíjas klubok tevékenységében, ugyancsak szerepem volt a tavaly létrejött kalocsai katonai emlékpark kialakításában, amely a Harckocsi Ezred Baráti Kör kezdeményezésére születhetett meg a Csilás parkban. Úgy gondolom, hogy a mai ifjúságnak is szüksége van arra, hogy a múltból építkezve megismerje és maga is átérezze, milyen fontos nemzeti ügya honvédelem kérdése. Ez talán aktuálisabb kérdés, mint valaha – vallja a minisztériumi kitüntetésben részesült Bóna, majd a miértre is válaszol.

 

– A kormány meghirdette a haderő fejlesztésére szóló programot, amelynek lényege, hogy 2026-ig egy profi hadsereget szeretne létrehozni, amit vélhetően a világpolitikai helyzet indokol. Szembe kell nézni azzal is, hogy az elmúlt 26 évben a haderő tekintetében nagy rombolás történt, most viszont a NATO is elvárja tőlünk a hadsereg erősítését. Egy gondolatot, ha idézhetek, ha már a nemzeti ünnepünk kapcsán kaptam ezt a kitüntetést! Kossuth Lajos is azzal magyarázta a haderő építésének lényegét, hogy az erőssel tárgyalnak, a gyengét eltiporják. Nem kevésbé aktuális ez a gondolat ma sem – így Bóna Pál, akinek elismeréséhez szerkesztőségünk nevében is gratulálunk!